Schedule a Call

Successen van de circulaire economie

concept purpose Feb 02, 2021

Afval is de nieuwe grondstof. Ook in Nederland zetten we ons volop in voor de circulaire economie. We gaan steeds slimmer om met grondstoffen en materialen zodat we ze deels kunnen hergebruiken. En ook dit jaar vindt voor de zesde keer de Week van de Circulaire Economie plaats, van 1 t/m 6 februari. Tijdens deze week openen ondernemers en organisaties (online) hun deuren om mensen mee te kunnen nemen in de circulaire economie. In deze blog vertel ik je meer over mooie initiatieven van jonge ondernemers, over experts op het gebied van circulaire economie en de succesfactoren.

Als je net als ik een passie hebt voor duurzaamheid en sociaal ondernemen heb je misschien wel eens gehoord van Babette Porcelijn. Je kunt haar kennen van haar boek De Verbogen Impact, waarin ze schreef hoeveel impact wij als westerse consumenten wel niet hebben op het klimaat. Zoals ze zelf zegt: ‘De meeste impact heeft al plaatsgevonden nog voordat we een product in de winkel kopen’. Ook heeft Babette het platform Think Big Act Now opgezet. Met haar team draagt ze op allerlei manieren bij aan een effectieve verduurzaming van Nederland. Tip van mij: 4 februari geeft ze via Circl. een gratis masterclass waarvoor je je nog kunt aanmelden. In maart komt het nieuwe boek van Babette uit, ‘Het Happy 2050 Scenario’, over een gezonde economie en wat er nodig is om de wereld in veilig vaarwater te brengen.

 

 

En ken je Kees Klomp al? Zoek je hem op dan geven velen hem de naam ‘betekeniseconomie-expert’. Hij gelooft erin dat we al bezig zijn met een switch naar een systeem waarin niet de markt en winstmaximalisatie, maar gemeenschappen en de aarde centraal staan. Hij bedacht bijvoorbeeld het initiatief voor de doe-tank Purpose People Practice. Een netwerkorganisatie van inclusieve ondernemers. Samen werken ze aan een inclusievere arbeidsmarkt en gaat het om verbinden, innoveren en drempels wegnemen. Daarnaast timmert hij aan de weg met THRIVE Institute, een denktank voor de betekeniseconomie, waar Kees een van de bedenkers van is.

 

 

Maar hoe werken bestaande bedrijven mee aan een circulaire economie? Een goed voorbeeld is Patagonia. Vorig jaar brachten ze de Recrafted collectie uit. Een Kledingcollectie die volledig bestaat uit unieke kledingstukken gemaakt van restafval van kleding. Het begon eigenlijk als een experiment, maar werd al snel een groot succes. De initiatiefnemer van de collectie is ervan overtuigd dat andere kledingmerken hetzelfde zouden moeten proberen. Het merk is sinds kort ook gestart met het terugkopen van kleding en het bieden van een reparatieservice.

 

 

Maar het kan ook kleiner en dichter bij huis.  Als laatst stel ik je voor aan een bijzondere startup van vijf jonge ondernemers die zich volledig inzetten voor de circulaire economie. Vaak zijn startups namelijk de voorlopers als het gaat om circulaire innovatie. Ik kwam bijvoorbeeld Bikeflip tegen. Bikeflip is opgezet door studenten uit Utrecht. Deze start-up brengt afgedankte kinderfietsen in Nederland opnieuw op de markt. Ze knappen de fietsen op en verhuren ze op basis van een abonnement. Als de fiets te klein is geworden kan een klant een nieuwe fiets uitzoeken en de oude terugbrengen, zodat BikeFlip deze weer opnieuw kan verhuren. Veel mensen noemen het ook wel ‘de swapfiets voor kinderfietsen’.

 

 

Heb jij ook een idee over de circulaire economie?

Misschien denk je bij het lezen van deze verhalen aan je eigen idee of droom. Wil je die eens met iemand bespreken? Mail naar [email protected], dan kunnen we erover praten en help ik je met de volgende stap nemen.