Schedule a Call

To see or not to see • De kracht van visualisatie

concept Oct 02, 2020
concept visualisatie

Plaatjes. Zo noemde ik de map met honderden foto’s, video’s, infographics, schetsen en gifjes. Onlangs besloot ik het om te dopen in beeld, omdat ‘Plaatjes’ geen recht doet aan het grote belang van goed beeld. Naar mijn mening is beeld, inbeelden of anders gezegd visualisatie de aller, állerbelangrijkste component van een concept.

Zie je het voor je?

Denk maar eens aan een goed boek dat je hebt gelezen en dat later verfilmd werd. Het was altijd anders dan wat jij in je hoofd had tijdens het lezen. En zo is het ook als jij een nieuw idee of een concept wilt overbrengen aan iemand anders. “Zie je het voor je?” kan alleen maar hetzelfde zijn als jouw beeld als je een sterke visualisatie hebt gegeven, om het persoonlijke filter van de ander te omzeilen.

Wes Anderson

De koning van visualisatie is wat mij betreft Wes Anderson, een groots Amerikaanse regisseur en scenarist. Als er iemand is die je mee kan nemen naar zijn wereld, is hij het wel. Als de naam Wes Anderson je niet zoveel zegt, wellicht dan wel zijn films: The Grand Budapest Hotel, Moonrise Kingdom of The Royal Tenenbaums.

Als deze je ook niet zoveel zeggen, dan heb je geluk en kan je deze films nog gaan kijken. Al komen ze het beste tot hun recht op het grote scherm. Wes Anderson heeft een duidelijke art directionele handtekening die voor kenners meteen zichtbaar is. Zijn films zijn gevuld met een overdaad van stijlfiguren, verwijzingen en grapjes. Wat het een inhoudelijk, visueel en auditief rijk geheel maakt.

Denk als een regisseur, designer of kunstenaar

In conceptontwikkeling, presentaties of pitches is het cruciaal om te denken als een regisseur, kunstenaar of designer. Als je mensen wilt overtuigen van iets, zal je iemand moeten meevoeren naar jouw wereld. Iemand precies hetzelfde laten zien en vooral ook voelen wat jij voor ogen hebt. Misschien heb je zelf genoeg ervaring en talent, maar design is een vak. Huur een goede maker in en investeer in mooie ‘Plaatjes’.

Over smaak valt niet te twisten

Smaak is een subjectief begrip. Maar als het gaat om jezelf of jouw verhaal te presenteren is een goede verpakking onontbeerlijk. Het maakt hét verschil tussen een “ja” of “nee”. Ik heb in het verleden vaak een discussie moeten voeren over waarom het ene beeld of opmaak niet aantrekkelijk was en het andere wel. Ik zie het als het verschil tussen een mooie foto op de website van een hotel of een reizigersfoto van hetzelfde hotel op TripAdvisor.

Klankbord

Heb je behoefte aan een klankbord of een concept review met betrekking tot het beeld dat jij gebruikt? Na zelf tientallen (winnende) concepten, presentaties, pitches en aanbestedingen te hebben ontwikkeld, weet ik precies wat wel en niet werkt. Oftewel, heb jij behoefte aan een extra paar ogen om te zien of jouw idee of concept visueel nog sterker kan worden? Stuur me een mailtje: [email protected].